De kracht van gaming is de ervaring van het spel. Waarvoor kan je een game inzetten?

 

Bij games denk je als eerste: leuk, spannend, gezellig. Gaming kan echter veel meer teweegbrengen dan alleen vertier en entertainment. Games dagen je uit beter te worden in het spel, je leert erdoor anders samen te werken, een alternatieve strategie te bepalen en je kan meer kennis van een onderwerp of proces krijgen. In een game leer je door te ervaren.

 

Playful learning

Laat je leiden door nieuwsgierigheid. Durf te experimenteren, falen hoort erbij. Vertrouw erop dat de uitdagingen die op je pad komen, passen bij je competenties. Je bent op een missie en komt, alleen of met anderen, in een staat van flow. Ontdek, speel en leer.

 

Vizicom ontwerpt en ontwikkelt spelend (digitaal) leren vanuit de overtuiging dat mensen van nature nieuwsgierig en intrinsiek gemotiveerd zijn om zichzelf te ontwikkelen. Denk aan een serious game of gamification traject voor de training van personeel, interactieve belevenissen voor musea of een crossplatform digitale methode voor het onderwijs.

Waarvoor kan je een game inzetten?

Wat is het verschil tussen eLearning en serious game?

 

E-learning betekent electronic learning. Een serious game is vaak digitaal en valt daarmee dus in de categorie e-learning. In de praktijk wordt het echter wel als 2 verschillende dingen gezien.

 

Bij een serious game staat het gedrag van de speler centraal. Serious games worden ontworpen door gamedesigner en gamedesigners denken vanuit vorm en beleving.

 

E-learnings worden vaak ontworpen door onderwijskundigen die veel meer redeneren vanuit inhoud en didactische stappen.

 

Afhankelijk van je leerdoel kies je voor een e-learning of een serious game. Ook zijn er vele tussenvormen te bedenken.’

 

Er is dan feitelijk geen sprake van een game, maar de gebruiker wordt wel met behulp van gamemechanics gemotiveerd om door te leren of de stof nog eens te herhalen. Pas wel op, want zomaar een paar gamemechanics toepassen is niet een goed idee. Dit heeft vaak geen of soms zelfs averechts effect. Gamedesign is een vak!

 

Wat is het verschil tussen serious game en gamification?

 

Een serious game is een volledig spel waarbij je in een andere wereld stapt. Een wereld waar andere regels gelden en waar je vrijuit kan experimenteren. Bij gamification worden game principes toegepast op het echte leven.

 

Wat kan je met games creëren?

 

Betrokkenheid

In games kost het weinig moeite om mensen zover te krijgen dat ze urenlang energiek bezig zijn.

 

Groepsvorming en samenwerking

Zoals we leren uit MMOG – Massively Multiplayer Online Gaming – spellen, zoals World of Warcraft, zoeken mensen vanzelf de juiste expertises bij elkaar om de zwaarste tegenstand te kunnen overwinnen, want alleen is deze onmogelijk te verslaan.

 

Er ontstaat vastberadendheid om door te gaan, zelfs als het een paar keer niet lukt het doel te bereiken, worden nieuwe strategiën gezocht om het probleem aan te pakken. Om uiteindelijk het gevoel van een epic win, een epische overwinning, te behalen. Dit zijn elementen die we goed kunnen gebruiken bij het oplossen van complexe problemen.

 

Waarvoor kan je games inzetten?

 

Je moet een goed beeld hebben wanneer en waar je gaming voor kunt inzetten. Zouden we met een game het gedrag van een doelgroep kunnen beïnvloeden? Kan een game helpen bij voorlichting? Kunnen we met een spel begrip en draagvlak creëren? Dit zijn een greep van de vragen die je kunt hebben voor de inzet van games.

Content promotionele games

Promotionele games

 

Een leuke game ervaring kan jouw potentiële klant een blijvende herinnering bezorgen en de game zelf kan een trigger zijn om je product of dienst beter te leren kennen! Een game kan van toegevoegde waarde zijn op bijvoorbeeld een beurs, als onderdeel van je website, als actie op social media of als onderdeel van een winactie of campagne.

Educatief gamen heeft de toekomst! 

 

Games trekken de aandacht en het speelelement (gameplay) zorgt ervoor dat repetitie niet erg wordt bevonden en dat men door wil tot het einde van de leerstof. Het interactieve karakter kan bovendien het leren vergemakkelijken, verduidelijken en uitdiepen. Belangrijker nog: het maakt leren nog leuker! Niet alleen bij kinderen en jongeren, alle leeftijden waarderen het en zowel mannen als vrouwen!

Je kunt games inzetten om

 
  • Consensus in beleidsdoelstellingen te bereiken
  • Informatie of kennis over te dragen
  • Introductie product of dienst
  • Situaties (crisis) te oefenen
  • Nieuwe werknemers te werven en selecteren
  • Mensen een gemeenschappelijk vertrekpunt te geven

 

Een idee voor een Game? Wij voeren het uit!

 

Je kunt bij ons terecht als je een serious game of gamified e-learning wil laten ontwikkelen. Bijvoorbeeld voor het opleiden van personeel of het bewerkstelligen van gedragsverandering.

 

In de eerste gesprekken wordt de vraag van de klant van verschillende kanten belicht en komen we er al snel achter of en hoe een game kan bijdragen aan het bereiken van het doel. 

 

We bieden sessies aan waarin we samen onderzoeken of een game een goede oplossing is en wat voor soort game bij de doelgroep en doelstelling zou passen.  

 

Vanaf de eerste schets, via het concept en de gameplay tot aan de gedetailleerde uitwerking, de livegang en promotie achteraf. Onze software ontwikkelaars zijn zelf gamers en weten wat er speelt.

 

Graag maken wij kennis met jou. 

 

Content adviseur & SHOWRUNNER
Content adviseur & SHOWRUNNER

‘Wil je eindelijk die educatieve game content doelen realiseren? Als content adviseur help ik ondernemers om hun doelen te bereiken. Niet alleen met kennis uit boeken, maar vooral met mijn eigen ervaring als ondernemer en content adviseur.”

 

Vera Brouwer

CONTENT GAME ADVISEUR & SHOWRUNNER