DE KRACHT VAN BEELDCOMMUNICATIE

Alles lijkt tegenwoordig om beeld te draaien en merken investeren steeds meer in visuele communicatie in winkels, op evenementen en online. Dat is ook logisch: beeld trekt eerder de aandacht dan tekst, mensen onthouden beeld beter. Betekent dit dan dat je helemaal geen tekst meer mag gebruiken? Nee, om effectief in beelden te communiceren moet er ook gebruik worden gemaakt van tekst. Maar onthoud wel: less is more.

Wist je dat mensen in staat zijn om visuele elementen 60.000 keer sneller te verwerken dan tekst? Niet gek dus dat platforms zoals Instagram en Pinterest een enorme groei doormaken. Onze maatschappij is steeds meer gericht op visuele communicatie. Dit komt doordat onze visuele intelligentie – het deel van onze intelligentie die het mogelijk maakt om visuele elementen te interpreteren – steeds meer verbetert.

‘Mensen onthouden beeld 60.000 keer sneller dan tekst. Een visuele boodschap komt dus veel sneller binnen en bovendien onthouden we die ook beter. Over het algemeen onthouden we 80% van wat we zien en maar 20% van wat we lezen.’

Visuele communicatie
Visuele communicatie houdt in dat je een boodschap overbrengt door middel van beelden en symbolen. Denk hierbij aan afbeeldingen, grafieken, animaties, maar ook videomateriaal. Een hele effectieve manier om moeilijke informatie duidelijk in kaart te brengen en uit te leggen.

Visuele communicatie kent vele vormen met verschillende voordelen. Bedenk daarom goed waarvoor je deze stijl van communicatie wilt gebruiken. Wil je mensen inlichten, dan werkt een statische afbeelding met geprinte woorden vaak beter. Waarom? Omdat deze vorm lezers de tijd geeft om de informatie op hun gemak te bekijken, waardoor ze de informatie beter in zich op kunnen nemen. Aan de andere kant werkt een animatie juist goed als je een proces in kaart wilt brengen, zoals een instructie video van je product.

‘Een sterke visuele identiteit is cruciaal voor ieder merk. Of je nu de aandacht wil trekken, mensen wil overtuigen of ze het juiste gevoel wil geven: als merk kun je niet om visuele communicatie heen.’

Aandacht trekken en ervoor zorgen dat mensen je boodschap onthouden is een geweldige eerste stap, maar als merk wil je natuurlijk ook producten of diensten verkopen. Ook daarvoor is beeld een krachtig middel: bij een advertentie met beeld is de kans 85% groter dat consumenten overgaan tot een aankoop dan bij een boodschap zonder beeld. Daarbij is het cruciaal dat je op het juiste moment in het koopproces het juiste beeld toont. Dit geldt voor webshops, maar zeker ook voor fysieke winkels. Met een sterke visuele zichtbaarheid en gerichte campagnes maak je echt het verschil.

Om het koopgedrag op de lange termijn te blijven beïnvloeden, wil je als bedrijf dat mensen de juiste beleving en een goed gevoel krijgen, elke keer dat ze met je merk in aanraking komen. Een eigen uitstraling en herkenbaarheid zijn daarbij van belang en dat ontstaat niet zonder pakkend beeld. Met een eigen uitstraling kun je het gevoel van mensen beïnvloeden en echt iets bereiken. Visuele communicatie heeft bijvoorbeeld de kracht om mensen op hun gemak te laten voelen op plekken waar ze minder graag komen, zoals een ziekenhuis..

Kortom
Visuele communicatie wordt steeds belangrijker in onze maatschappij. Het is bewezen dat het een effectieve manier van communicatie is die door bedrijven in verschillende sectoren kan worden toegepast.