Doelgerichte en boeiende content lokt meer interactie en dialoog uit en krabt je organisatie of bedrijf open

 

Boeiende content zorgt voor binding als het een menselijk karakter uitademt en ook de betrokkenen een stem geeft.

De explosie aan media en de veranderde consumptie er van heeft de marketing-communicatierealiteit een stuk complexer gemaakt. Consumenten worden dagelijks blootgesteld aan een overvloed van reclameboodschappen en tegelijkertijd daalt de impact van traditionele communicatiemedia.

 

Door het succes van sociale netwerkplatformen, de opkomst van de netwerkeconomie, de focus op de klant en de explosie van de manieren waarop we onze psychologische motivaties kunnen bevredigen door erkenning, sociale aanvaarding, delen, zich onderscheiden, gezag uitstralen, iets goed doen voor een ander etc. speelt het (door)vertellen –Word of moutheen steeds belangrijkere rol.

Content creatie: dit doen weNatuurlijk maken we voor diverse klanten uiteenlopende beelden en teksten. Daarvoor werken we samen met verschillende flexibele professionals die allemaal hun eigen specialisaties hebben en hun sporen hebben verdiend in de communicatie voor overheid, bedrijfsleven en non-profit organisaties.Dit doen we voor grote klanten zoals Medisch Contact, Davilex, SOOOG, Universiteit Utrecht, Sanoma, KNMT, VIVAT, Rijkswaterstaat, Gemeenten, Endemol, Shell, Springer healthcare, FNV, Rabobank, Opleidingsinstituut ICM en meer, we gaan met evenveel enthousiasme voor kleinere klanten aan de slag!

We weten dat mensen met anderen praten over producten, merken en diensten. Een meer fundamentele vraag is waarom ze het doen?

 

Mensen ‘horen er graag bij’

Meer zelfs: ze leveren graag hun bijdrage in relaties en zoeken naar erkenning en appreciatie. 

 

Onderscheiden zich van de groep

En dat doen ze ondermeer te spreken over de unieke belevenissen die ze hebben meegemaakt of de producten die ze hebben aangekocht. 

 

Positioneren zich graag tot specialisten in een materie

Hun expertise en gezag maakt hen immers tot betrouwbare informatiebronnen in de perceptie van hun kennissen. Als de ervaring bewezen is kunnen zulke mensen ook echte ‘tought leaders’ zijn voor een groter netwerk. 

 

We doen graag een ander een plezier

In dat geval gaat het vaak om meer dan de sociale aanvaarding en erkenning uit het eerste puntje maar om het pure genot van iets goed voor een ander te hebben gedaan.

 

Dit zijn zeker niet de enige redenen waarom mensen product- en merkervaringen delen en verder verspreiden maar het zijn erg belangrijke om te onthouden.

 

Eén cruciaal aspect dat er voor zorgt dat mensen praten over merken of merkboodschappen verspreiden is de WIL om het te doen.

De geschiedenis van contentmarketing

 

Laten teruggaan waar contentmarketing begon en eens kijken naar het beloop van content 4.0.

Als we kijken naar het beloop van contentmarketing kunnen we over het algemeen 4 generaties noemen.

 

Content 1.0: de een-op-een content van verhalen overdragen. Zoals de indianen verhalen overdroegen aan elkaar. Dit vvas de basis van storytelling. De tekst was vooral handgeschreven.

 

Content 2.0: de een-op-veel, zoals het houden van speeches, en de eerste vormen van massacommunicatie via boeken, magazines, radio en tv.

 

Content 3.0: social media zorgden voor many-to-many-connecties. Veel content is gratis of curated.

 

Content 4.0: draait om Boeien en Binden. Het is awesome-to-many en vereist veel creativiteit van de contentmakers om nog te kunnen opvallen in het enorme aanbod. Goede content komt daarbij steeds vaker achter een betaalmuur of kent een betaalde abonnementsvorm, zoals bij Netflix, Spotify of You Tube.

Met WOM (Word of Mouth) wordt het virale effect van content aangeduid.

De psycholoog en marketeer Ernst Dichter, ook bekende als de father of motivational research, onderzocht al in 1996 de redenen van Word of Mouth.

 

De onderzoeker gaf aan dat het in 64% gaat van de gevallen het delen vooral om de deler gaat. Het gaat om: de aandacht krijgen.

 
  • Het laten zien dat de deler info heeft
  • De creatie van bereik
  • Informatieverschaffing
  • Laten zien dat de deler humor heeft
  • Om mensen te helpen.
  •  
In maar 33% van de gevallen zou het volgens het onderzoek om het product of merk gaan. Het delen van content creëert tevens een emotionele band.
Over ons Vizicom contentmarketing bureau

WOM is niets nieuws onder de zon

 

Word of mouth bestaat al heel lang. Mensen communiceren met elkaar via verschillende dragers: van het voeren van een ‘face-to-face’ gesprek, over het plegen van een telefoontje of het schrijven van brieven tot het uitwisselen van meningen via e-mail, blogs of wat dan ook. 

 

Maar mensen communiceren ook over producten, merken en bedrijven. In dit moderne tijdperk, waarin consumptie een belangrijke rol speelt in ons leven, zelfs meer dan ooit tevoren. 

 

Ga bij jezelf maar eens na hoe vaak je anderen adviseert over een aankoop, zelf advies vraagt of gewoon je ervaring deelt met een bedrijf of een product. Op dat moment wordt word of mouth ook een onderdeel van de marketing. Word of mouth marketing dus.

 

Met WOM gaat niet alleen over producten, merken en bedrijven. Het gaat in de eerste plaats over de ervaringen en contactmomenten met bedrijven. De ervaringen met bedrijven en producten worden verhalen en of ze nu ‘terecht’ zijn of niet: ze zijn er en je kunt er niet omheen. 

 

Met de opkomst van sociale media, die de verhalen en opinies van mensen een veel sneller en groter bereik geven, is WOM voor marketeers en ondernemers een complexere materie geworden. De communicatie verloopt veel meer gefragmenteerd en op het eerste zicht oncontroleerbaar dan voorheen. Verhalen en wat we tegenwoordig content marketing noemen, zijn overigens essentieel in WOM.

 

Maar waarom vertellen we een verhaal?

Omdat we willen dat mensen spreken over iets, gaan we een verhaal vertellen. Een verhaal dat vertrekt vanuit de consument en dat de moeite waard is. De essentie van WOM is zoals gezegd het vertellen van een verhaal en er voor te zorgen dat anderen het verder vertellen. 

 

Met welke content bereik ik je doelstellingen om jouw verhaal te vertellen?

De middelen die worden ingezet variëren per opdrachtgever en doelstellingen. Denk daarbij aan visuals zoals foto, video’s, infographics en magazines (interactieve). Maar ook aan e-learnings, webinars, whitepapers, artikelen of apps, online games en andere activerende producties. 

 

Niet alle content vormen passen bij elk bedrijf en bij elke doelgroep. Daarom kijken we altijd samen met jou als ondernemer of marketeer welke middelen met veel effect in te zetten zijn.

 

Om kwalitatief en relevante content te leveren werken we samen met een team van creatieve breinen, software en hardware ontwikkelaars. Ieder zijn ze goed in hun vak en hebben zich al bewezen. Door ze in te zetten daar waar ze goed in zijn behalen we de hoogst mogelijke kwaliteit.

 

 

Onderstaand vindt je de contentvormen:

Communicatie film of video Vizicom LT
Content video
Content communiceren met Apps LT
Content Game
Instant magazine Vizicom
Content Instant Magazine
Content teksten schrijven Vizicom
Content Teksten
Content elearning microlearning_LT
Content eLearning
Content App
Design content Vizicom
Content Design
Content adviseur & ShowrunnER
Content adviseur & ShowrunnER

‘Wil je eindelijk die doelen realiseren en jouw potentiële klanten de kans te geven om van je bedrijf te proeven en hen zo te verleiden en overtuigen? Als content business coach help ik ondernemers om hun doelen te bereiken. Niet alleen met kennis uit boeken, maar vooral met mijn eigen ervaring als content adviseur en Showrunner.’

 
Vera Brouwer
 

CONTENT ADVISEUR & SHOWRUNNER