Een webinar is erg geschikt voor trainings- en bijscholingsdoeleinden. Train franchisenemers, beroepsgroepen, studenten of personeel eenvoudig of leidt ze op. 10 tips om zelf een webinar te starten. 


Door de enorme hoeveelheid technische mogelijkheden hoef je tegenwoordig niet meer naar een zaaltje te komen om een training, workshop of masterclass te volgen. Het kan nu ook online. Je kunt ze online trainingen, workshops, masterclasses of webinars noemen.

 



Webinar marketing is een krachtig iets. Wat, waarom en hoe zet je ze in?


Een webinar is erg geschikt voor trainings- en bijscholingsdoeleinden. Train franchisenemers, beroepsgroepen, studenten of personeel eenvoudig of leidt ze op..

 

Webinars inzetten als marketinginstrument

Als je op dit moment gebruik maakt van bijvoorbeeld demonstraties of case studies zijn webinars zeer geschikt als marketingtool. Door ze te publiceren via een webinar, kun je natuurlijk een zeer groot publiek bereiken.

 

Ook als je gebruik kunt maken van engaging content – content die interactie losmaakt – kun je dat goed doen via een webinar. 

 

Daarnaast zijn webinars ook in te zetten voor visuele, emotionele of leerzame content. Je kunt namelijk op een persoonlijke en interactieve manier contact maken met meerdere kijkers.

 

Voordelen van webinars
Aan het gebruiken van webinars als marketingtool hangen een aantal voordelen. Ten eerste kun je webinars inzetten als tool om de traffic op je website te vergroten. Met web traffic worden bijvoorbeeld het aantal bezoekers en aantal paginaweergaven van je site bedoelt. Meer traffic betekent meer zichtbaarheid op het internet. En zichtbaarheid is ontzettend belangrijk, omdat er al meer dan 966 miljard sites actief zijn op het internet. 

 

Bovendien kun je in een webinar goed je expertise laten uitkomen, wat je geloofwaardigheid ook vergroot. 

 

Tenslotte kun je in het webinar het gebruik van je product of dienst en de voordelen ervan inzichtelijk maken.

 

Aan de slag met je webinar
Het is wel belangrijk dat een webinar interactief is. Wil je een online video presenteren waarbij interactie minder belangrijk is, bijvoorbeeld een korte handleiding bij je product, dan is een videoproductie wellicht beter geschikt.

 

Call to action
Zoals gezegd kun je met een webinar een ontzettend groot publiek bereiken. Dit is natuurlijk al hartstikke mooi, maar je wilt dat de deelnemers (jouw potentiële klanten!) ook naar de website gaan, de nieuwste brochure downloaden of een dienst bij je aanvragen. Daarom is het goed een zogenaamde ‘call to action’ aan het einde van je webinar te doen. 

 

Dit is een marketingterm die inhoudt dat je potentiële klanten oproept om actie te ondernemen. Volgens marketingtermen.nl is dit bepalend voor het succes van je website of campagne. Je kunt aan het eind van je webinar een call to action button presenteren, die kijkers rechtstreeks doorstuurt naar een webpagina met bijvoorbeeld een speciale aanbieding.

 

Wat is een webinar?

Een webinar kun je zien als een training, bijeenkomst, evenement of meeting via internet. De deelnemers of het publiek zijn allemaal online aanwezig. Iedereen neemt van achter zijn of haar eigen computer of tablet deel aan het event. Het woord webinar is een combinatie van de woorden web en seminar.

 

Waarvoor wordt een webinar gebruikt?

Een webinar is erg geschikt voor trainings- en bijscholingsdoeleinden. Je kunt franchisenemers, beroepsgroepen, studenten of personeel eenvoudig trainen of opleiden en wordt vaak gebruikt om waardevolle kennis te delen.

Webinars kunnen voor veel verschillende doeleinden worden ingezet. 

 

Denk aan interne communicatie, e-learning, product launches en leadgeneratie. De inhoud van een webinar kan naast het gesproken woord en videobeeld van de presentator, aangevuld worden met PowerPoint slides, video’s, Screen Capture en aanvullende interactieve opties.

 

De interactieve opties van een webinar zijn de mogelijkheden tot het stellen van vragen via de live chat, het houden van polls of het stellen van enquêtes.

 

Waarom starten met een webinar?

Webinars worden steeds populairder, met name omdat bedrijven en marketeers zien dat het een effectieve manier van communiceren is. 

 

Bedrijven krijgen steeds meer vertrouwen  in webinars, waarbij internationaal gezien 61 procent gelooft dat het een effectief middel is voor een marketingstrategie.

 

Middels webinars kun je

  • Een  product of dienst heel inzichtelijk maken voor een grote groep van jouw klanten en potentiële klanten.
  • Het is een snelle en laagdrempelige manier om meer informatie te verkrijgen.
  • Om je op een professionele wijze te presenteren bij distributeurs.
  • Webinars bieden een goeie mogelijkheid tot het aangaan van persoonlijk contact.
  • Webinars als platform voor discussie om zo veel mogelijk mensen te betrekken.

Webinars zijn de ideale manier om met een groot, klein of heel specifiek publiek te communiceren.

 

Leads genereren

Een webinar levert altijd een enorme hoeveelheid informatie op. Door het gebruik van een registratie-formulier vooraf, chat, polls en call-to-actions tijdens het webinar en een enquête aan het einde, vergaar je relatief snel veel informatie over je kijkers en potentiële leads. Dat is informatie waar je op in kunt spelen. De vraag is alleen hoe je dat precies doet. Wat is de volgende stap?

 

Om met webinars leads te generen kun je bijvoorbeeld specifieke mensen (relaties, prospects) uitnodigen en hen op interactieve wijze informeren over een product of dienst. Volg je dit op met nieuwe content dan kan je over hetzelfde onderwerp de deelnemers specifiek aanspreken.

 

Maar het grootste voordeel van al die data is misschien wel dat het inzicht geeft in de wensen en behoeften van de klant. Je kan een beeld vormen van wat hij/zij precies wil. Deze informatie kan je vervolgens koppelen aan een CRM, waarmee je de deelnemers in de gaten kunt houden en hen kunt volgen.

 

Webinar vs. Seminar

Een webinar bestaat uit de woorden ‘web’ en ‘seminar’. Bij een seminar is er altijd een fysiek publiek aanwezig in tegenstelling tot een webinar. 

 

Een webinar is een activiteit op internet waarbij een online publiek kan meedoen. Met een webinar is het mogelijk om vanaf één locatie een interactieve presentatie te geven voor een publiek dat kan variëren van enkele deelnemers tot duizenden, ook wel one-to-many communicatie.

 

Daarnaast is een groot voordeel van webinars dat de doelgroep een groter deel van de boodschap zal onthouden. Onderzoek wijst uit dat een boodschap overbrengen met beeld, geluid én interactie, ervoor zorgt dat de doelgroep zo’n 80% van de boodschap onthoudt.

 

Webinar biedt in tegenstelling tot een seminar verschillende voordelen

Een seminar kost voor deelnemers vaak tijd en geld, terwijl je dit met een webinar juist bespaart. Voor jou én voor de deelnemers van je webinar! Daarnaast is het zelfs mogelijk om geld te verdienen met jouw webinars. Ontdek de verschillende voordelen van een webinar!

 

Webinar zelf organiseren

Soms horen we mensen zeggen dat ze ‘even een webinar willen opnemen. We geven wel vaker conference calls’. Onderschat het niet, is altijd ons antwoord, zeker niet als je het voor het eerst doet. 

 

Er komt behoorlijk wat kijken bij het opnemen van een webinar. Het geluid en het beeld moeten perfect zijn, de presentatie moet helder overkomen en je moet weten hoe je de tools van het webinar op een zinvolle manier kunt inzetten.

 

10 tips om zelf een webinar te starten

 

1. Kies het juiste onderwerp

 

Wat is het doel van je webinar? Generen van leads? Wil je een product verkopen? Of nieuwe klanten werven? Kies het juiste onderwerp? Welke kennis wil je binnen een uur delen?

 

2. Kies de presentatoren en het team

 

Als je je voorbereidt op een webinar, moet je een gekwalificeerde presentator kiezen. Het moet een persoon zijn die kennis heeft van het onderwerp, niet bang is om in het openbaar te spreken en moeilijke vragen kan beantwoorden, een goed charisma hebben heeft ook een pre. Je seminar kan ook meer dan één presentator hebben. Kies ook een assistent die de chat kan beheren en mogelijk een aantal vragen van het publiek kan beantwoorden terwijl de spreker doorgaat met de presentatie.

 

3. Plan de inhoud

 

Bouw een online seminar die van begin tot eind boeiend is. Webinars waarbij de presentatoren niet vloeiend kunnen presenteren, zijn niet de best gevolgde webinars. Plan je webinar zo dat je publiek de hoeveelheid goed kan absorberen. Maak een overzicht. Je weet nu het onderwerp en het doel van je online seminar, maak nu een overzicht. 

 

Een gemiddelde webinar duurt ongeveer 40-60 minuten maak het niet langer. De tijdsbestek moet niet te lang zijn daar de deelnemer aan een webinar niet langer kan concentreren. Als je een vooraf opgenomen webinar maakt, maak dan eerst een storyboard, net zoals een filmregisseur dat zou doen. 

 

4. De inhoud

 

De inhoud van een webinar moet voldoende boeiend zijn om de deelnemers van het begin tot het einde te boeien en te houden. Ga niet je product te veel promoten, maar zorg ervoor dat het webinar voor 80% uit goede inhoud bestaat en voor 20% uit product promotie! 

 

Begin altijd met het verwelkomen van deelnemers. Vraag ze waar ze vandaan komen en je creëert direct betrokkenheid. Zorg ervoor dat de deelnemers voelen dat ze op de juiste plek zij en baat hebben bij het online seminar. 

 

Ga niet gelijk met het onderwerp beginnen, maar stel jezelf voor en begin met een herkenbaar verhaal om te bewijzen dat je betrouwbaar bent en houd het kort. Vergeet niet om altijd wat tijd te besparen voor een Q & A-sessie. Noem het in het begin zodat het publiek tijd heeft om na te denken over de vragen die ze willen stellen.

 

5. Hoe lang moet een webinar zijn?

 

In de meeste gevallen duren webinars 30 tot 60 minuten. Dit is voldoende om een presentatie van 45 minuten te geven en ruimte te laten voor het beantwoorden van vragen die het publiek tijdens het webinar zou kunnen stellen tijdens een aangewezen vraag- en antwoordsessie.

 

6. Techniek

 

Voordat je een webinar organiseert, zorg je eerst dat je een goe werkende laptopcamera hebt en een werkende microfoon met instellingen die zijn aangepast aan de omgeving waarin je je bevindt. Houd de setting professioneel en zorg ervoor dat niemand je kan storen tijdens het webinar. Het kan immers de focus van de deelnemers verstoren! Log in 20 minuten voor de geplande online seminar in de webinarruimte om te controleren of alles soepel verloopt. 

 

7. Bezoek van tevoren andere webinars

 

Het is moeilijk voor te stellen hoe je je op zo’n webinar kunt voorbereiden als je er zelf nog nooit een hebt bijgewoond. Bekijk ook door andere gemaakte online seminars. Maak aantekeningen van alles wat je interessant vindt, vanaf de landingspagina van de webinar tot de manier waarop de spreker praat. Kijk wat je kunt implementeren in je eigen online seminar.

 

8. Planning

 

Wat is de beste tijd om een webinar te houden?De vuistregel is om een webinar te plannen voor het midden van de week, van dinsdag tot donderdag (dinsdag is het beste 😉 en in de ochtend rond 10.00 uur of 11.00 uur. De andere dagen hebben meer mensen vrij, en net voor de 12.30 krijgen mensen trek in een lunch. Meestal kijken mensen 1 webinar in de week dus plan dit goed. 

 

9. Promotie

 

Vermeld bij het promoten van je videoseminar dat het zal worden opgenomen – mensen weten dan dat het de moeite waard is om zich aan te melden, zelfs als ze niet aanwezig kunnen zijn en dat ze de opname later zullen ontvangen. 

 

10.Webinar landingspagina’s

 

Maak een landingspagina met een uitnodiging, die mensen zal aanmoedigen om zich aan te melden en het publiek vooraf alles te vertellen wat ze moeten weten. Schrijf eerst waarover het seminar gaat. Geef ook een paar tips wat de deelnemers ervan kunnen leren. 

 

Plaats vervolgens een aanmeldingsformulier waar je deelnemers hun naam en e-mailadres kunnen achterlaten, en maak het af met een duidelijke CTA-knop – het woord ‘registreren’ zou voldoende moeten zijn. Vergeet niet jezelf voor te stellen. Het is een leuke touch die de basis zal leggen voor je nieuw opgebouwde relatie.

 

Professionele webinars organiseren. Jij hebt het verhaal, wij de techniek. Flexibel

 

Studio webinar (all-in pakket)

  • Full HD camera’s
  • Technische begeleiding
  • Green screen
  • Screensharing (o.a. voor Powerpoint)
  • Webinar omgeving inclusief poll, chat, vragen
  • Videoregistratie
  • Inclusief oefen webinar
  • Inbellende presentatoren met beeld

Loop je al wat anger met het idee om voor medewerkers, stakeholders of zakelijke relaties een webinar te organiseren. Of heb je gehoord van het fenomeen ‘webinar’, maar weet je niet goed wat de verschillende mogelijkheden zijn van een webinar.

 

Content webinar coach
Content webinar coach

‘Wil je eindelijk die doelen realiseren en jouw potentiële klanten de kans te geven om van je bedrijf te proeven en hen zo te verleiden en overtuigen? Als content business coach help ik ondernemers om hun doelen te bereiken. Niet alleen met kennis uit boeken, maar vooral met mijn eigen ervaring als ondernemer en webinar content coach.”

 

Vera Brouwer

ONDERNEMER & COACH