Content teksten

[av_textblock size=” font_color=” color=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” av_uid=’av-k9bkpmrf’ admin_preview_bg=”]

De kracht van een sterk verhaal

Schrijven lijkt zo simpel. Je begint met typen en hupsakee er staat een sterk verhaal op je beeldscherm. Maar in werkelijkheid komt er meer bij kijken dan je in eerste instantie denkt. Want jij wilt toch ook dat jouw blogpost, persbericht of artikel van het begin tot het eind gelezen wordt? Het is daarom belangrijk dat jouw tekst zowel aantrekkelijk als foutloos is, zodat de lezer geboeid raakt om door te lezen.


[/av_textblock]

[av_image src=’https://vizicom.nl/wp-content/themes/enfold/config-templatebuilder/avia-template-builder/images/placeholder.jpg’ align=’center’ styling=” hover=” link=” target=” caption=” font_size=” appearance=” overlay_opacity=’0.4′ overlay_color=’#000000′ overlay_text_color=’#ffffff’ copyright=” animation=’no-animation’ av-desktop-hide=” av-medium-hide=” av-small-hide=” av-mini-hide=” av_uid=”][/av_image]

[av_textblock size=” font_color=” color=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” av_uid=’av-k9bkpymx’ admin_preview_bg=”]
Om je hierbij te helpen hebben wij 11 tips voor het schrijven van sterke (web)teksten.

1. Denk goed na over welk punt je wilt maken

Dit is ongetwijfeld het belangrijkste punt als je betere teksten wilt schrijven. Je hebt een bepaald standpunt of een visie die je over wilt brengen. Waarschijnlijk wil je potentiële klanten tot iets verleiden. Je hele tekst leidt als het goed is naar de boodschap die je wilt vertellen. Door hier vooraf goed over na te denken, schrijf je een betere tekst.

2. Bepaal je doelgroep

Wie wil je dat de tekst gaat lezen? Jouw doelgroep is namelijk cruciaal om de tone of voice te bepalen. Als je je doelgroep niet kent, spreek je hun taal niet. Zorg ervoor dat je je hebt verdiept in wat ze bezighoudt en tegen welke problemen ze aanlopen.

3. Doe zoekwoordonderzoek

Schrijf je teksten voor internet? Dan kun je eigenlijk niet meer beginnen zonder vooraf goed zoekwoordenonderzoek te hebben uitgevoerd.

4. Bouw je teksten zorgvuldig op

Zorg voor een kopregel en inleiding die prikkelen, een informatief middenstuk en een duidelijke conclusie. Gebruik gerust de aloude, maar nog altijd relevante AIDA-formule:

1. Attention (aandacht trekken, met bijvoorbeeld een goede kopregel en een intrigerende inleiding)
2. Interest (interesse wekken, dit artikel kon weleens interessant zijn voor mij)
3. Desire (ja, dit wil ik ook!)
4. Action (wat je klant vervolgens moet doen, ofwel de call-to-action)

5. Besteed grote aandacht aan je koppen

Naast dat Google van goede interpunctie houdt, is de zoekmachine ook fan van koppen. Plaats daarom relevante koppen en tussenkoppen in jouw tekst.

Nu, in het tijdperk van sociale media, waar de eerste aandacht met een kopregel plus een afbeelding moet worden getrokken, misschien nog wel relevanter dan toen.

6. Voeg citaten toe

Maak je tekst nóg krachtiger en persoonlijker door een citaat, quote of uitspraak toe te voegen. Hierdoor voelt je lezer zich verbonden, begrepen en is sneller geneigd om door te lezen. 

7. Gebruik emotie

Nu we het toch over reclame hebben: gebruik emotie waar je maar kunt. Zet alles in wat je nodig hebt. Angst. Woede. Frustratie. Blijdschap. Wij mensen zijn emotionele wezens en door emoties in je teksten te gebruiken, maak je ze veel aansprekender.

8. Kwaliteit boven kwantiteit

Goede teksten draaien niet om de hete brij heen, maar openen met het beste argumenten. Als je één belangrijke reden hebt om jouw product of dienst af te nemen, ben je al een heel eind. Daarnaast heb je nog maar één of twee andere argumenten nodig. Kwaliteit boven kwantiteit.

9. Herhaal je belangrijkste argument drie keer

Herhaling is de kracht van reclame. Daarom doe je er goed aan om in je teksten niet alleen met je belangrijkste argument te openen, maar er ook mee af te sluiten.

10. Doe je huiswerk

Niet alleen moet je voorafgaand aan het schrijven van jouw goede teksten je doelgroep goed kennen, je moet ook de rest van je huiswerk hebben gedaan. Zo moet je misschien op de hoogte zijn van belangrijk nieuws in de branche. Of je moet specifieke kennis hebben van de producten waarover je schrijft.

11. Maak het eenvoudiger

Veel teksten zijn niet goed, omdat ze te ingewikkeld zijn.

  • Zorg voor korte zinnen.
  • Zet vaker een punt.
  • Maak gebruik van opsommingen.
  • Vermijd te moeilijke woorden.

[/av_textblock]